KEKUATAN
Set induksi adalah perkara
penting yang perlu dilakukan dengan betul untuk menarik minat murid untuk
belajar tentang sesuatu perkara atau topik yang hendak diajar di dalam kelas. Kelebihan
dan kekuatan yang dapat dikesan sewaktu menjalankan mikropengajaran ialah
ketegasan dan kelantangan suara. Murid-murid dapat mendengar dengan jelas dan
terang tentang apa yang hendak disampaikan oleh guru. Suasana kelas yang tenang
dan murid-murid duduk di hadapan kelas berdekatan dengan guru akan memudahkan
guru memantau setiap pergerakan atau perbuatan mereka. Komunikasi yang mesra
dan bersahaja antara guru dan murid dapat menggalakkan lagi murid untuk
melibatkan diri dalam perbualan ini.
Situasi pengajaran dan
pembelajaran menjadi semakin menarik apabila guru meminta murid meneka jenis
pekerjaan berdasarkan pakaian dan peralatan yang dipakaikan kepada seorang
murid yang terpilih. Murid-murid merasa gembira kerana dapat meneka dengan
betul kerana pakaian dan peralatan yang dipakaikan pada pelajar itu bersesuaian
dan dapat difahami oleh mereka. Guru juga memberi pujian dan peneguhan kepada
murid yang berjaya meneka dengan betul. Guru turut menerangkan tentang bahaya
peralatan yang digunakan oleh petani dan meminta murid-murid supaya tidak
bermain dengannya.
Guru turut menggunakan kad
bergambar untuk menerangkan jenis-jenis pekerjaan yang tidak beruniform yang
lain seperti guru, tukang jahit, tukang kayu, tukang gunting rambut dan
lain-lain lagi. Guru turut menerangkan jenis pekerjaan yang ditunjukkan didalam
bahasa inggeris. Secara tidak langsung murid juga akan dapat mengetahui nama
atau jenis pekerjaan tersebut didalam bahasa inggeris.
Murid kelihatan gembira dan
tidak sabar untuk melakukan aktiviti seterusnya.
KELEMAHAN
Kelemahan atau kekurangan
yang dikenalpasti dalam pelaksanaan tugasan mickropengajaran ialah dari segi
penglibatan murid. Sesi ini dijalankan selepas waktu rehat dimana murid-murid
baru sahaja selesai makan dan agak keletihan dengan aktiviti yang telah
dijalankan sebelumnya. Ada murid yang terlibat secara aktif dan ada juga yang
banyak mendiamkan diri dan tidak mahu terlibat dalam sesi ini. Ada juga
diantara murid yang tidak memberikan tumpuan kerana asyik memandang ke arah
kamera yang digunakan untuk sesi rakaman ini.
Ada juga pelajar yang
terlampau aktif sehinggakan mengurangkan peluang murid lain untuk melibatkan
diri. Guru juga sepatutnya memberi peluang kepada murid yang tidak aktif atau
murid yang duduk di bahagian belakang untuk turut melibatkan diri dalam memberi
jawapan atau pandangan.
Peralatan sebenar yang
digunakan dalam sesi ini seperti cangkul kecil, pengetuk paku, peralatan
berkebun agak merbahaya jika tidak dikendalikan dengan betul.
LANGKAH MENGATASI
Setiap kekurangan dan
kelemahan yang dikesan memerlukan penambahbaikan bagi meningkatkan kualiti
pengajaran dan pembelajaran pada masa akan datang. Bagi menarik minat mereka
dan meningkatkan penguasaan dalam sesuatu perkara yang mereka akan pelajari,
guru perlulah mencari kelainan dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran. Guru
boleh menjalankan pengajaran di luar kelas untuk memberikan suasana yang
berbeza dan berlainan dari biasa. Memandangkan sekolah terletak di kawasan
kampung dan kebanyakan penduduknya mengusahakan pertanian sawah padi, guru
boleh meminta murid melihat sendiri bagaimana seorang pesawah menjalankan tugas
mereka atau pun berbual berdasarkan pengalaman sedia ada mereka tentang
tugas-tugas seorang petani yang mereka ketahui.
Guru juga hendaklah cuba
menggalakkan penyertaan dari semua murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran
terutamanya dengan murid yang pasif. Beri mereka peluang untuk bercakap dan
memberikan pendapat.
Guru juga hendaklah
memastikan kedudukan murid agak jauh sedikit semasa menunjukkan peralatan yang
merbahaya seperti pengetuk paku, cangkul kecil dan peralatan berkebun untuk
mengelakkan daripada berlaku sesuatu yang akan membahayakan murid-murid yang
duduk berdekatan.
Guru juga hendaklah memberi
peluang kepada murid untuk menyatakan tugas-tugas setiap pekerjaan yang
ditunjukkan berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka sebelum menerangkan
tugas-tugas sebenar pekerjaan yang ditunjukkan berdasarkan gambar.
No comments:
Post a Comment